Koulutuksen kehittäminen

Harri Melin

Harri Melin

Olemme toteuttaneet syksystä 2012 alkaen mittavan koulutusuudistuksen. Ensimmäinen uusien opetusohjelmien mukainen kolmivuotissykli on nyt puolessa välissä. Viime syksynä tutkinto-ohjelmat tekivät kokemuksistaan itsearvioinnin.

Arviointi oli melkoinen urakka, mutta se kannatti. Meillä on nyt käytössä arvokasta tietoa tulevaa opetusohjelmatyötä varten. Arviointi osoitti, että uudet, etenkin isot ohjelmat iloitsevat uudenlaisesta yhteistyöstä. Laaja-alaisuus on siirtynyt puheesta käytännöiksi. Opetussuunnitelmatyötä on tehty osaamisperustaisesti. Tätä pidetään erittäin hyvänä. Pienissä ohjelmissa korostuu toimijoiden hyvä ilmapiiri ja läheinen kontakti opiskelijoihin. Samaan aikaan niissä paikantui resurssipulaan ja henkilöstön vaihtuvuuteen liittyviä ongelmia. Tästä voi seurata yksittäisten henkilöiden kuormittuminen.

Arviointi kertoo myös, että yliopistossa on edelleen merkittäviä eroja koulutuksen suunnittelun, toteutuksen, arvioinnin ja kehittämisen menettelytavoissa. Kokemus kertoo myös siitä, että tällaiset erot ovat selvästi vähentyneet. Menettelyjen yhtenäistäminen ja ohjeistaminen saa kiitosta – sitä toivotaan lisääkin.

Olemme koonneet viime vuosina entistä systemaattisemmin tietoja koulutuksen toteutumisesta. Näyttää kuitenkin siltä, että koulutusta koskevat kehittämisehdotukset tuntuvat tulevan vain osittain palautteesta ja varsin vähän tilastollisista indikaattoreista. Kaikkein eniten reagoidaan kurssipalautteeseen.

Koulutuksen tasosta ja prosessien sujuvuudesta kannattaa pitää hyvää huolta. Yliopistojen ja OKM:n keskinäisessä rahoitusmallissa koulutuksen osuus on yli 40 prosenttia. Tampereen yliopisto on saanut kahtena viime vuotena tutkintotavoitteet toteutettua. Tähän ei moni muu yliopisto ole yltänyt. On varmistettava, että pärjäämme myös jatkossa. Ainakin kahdessa asiassa meillä on kohennettavaa. On tärkeää, että mahdollisimman moni opiskelija pystyy suorittamaan vuosittain 55 opintopistettä. Se kertoo opintojen sujumisesta ja opiskelijoiden kiinnittymisestä opintoihin. Toinen kehittämisen kohde on avoin yliopisto. Sen tarjontaa kannattaa laajentaa, koska toimenpide hyödyttää myös tutkinto-opiskelijoita.

Kokonaan oma kehittämisen paikka koskee oppimisympäristöjä. Tällainen hanke käynnistyi viime vuonna. Nyt ollaan aloittamassa opetus- ja oppimistilojen ajanmukaistamista, sähköisen tentin uudistaminen on valmisteilla ja verkko-opintojen laajentamista suunnitellaan. Koulutuksen kehittäminen ei ole mikään ihan helppo juttu. Työtä riittää kaikille.

Harri Melin
vararehtori

 

Vastaa

Ota kantaa! Pysy kuitenkin asiassa ja muista hyvät tavat. Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Roskapostitusten välttämiseksi pyydämme täydentämään: *