Monimutkaiset ilmiöt eivät ratkea yksinkertaisilla keinoilla

    - Kaija Holli

    – Kaija Holli

    Eipä taida onnistua maan edellisen hallituksen tavoite ”Maailman osaavin kansa vuonna 2020” semminkin, jos sen ajatellaan syntyvän niin yksinkertaisin keinoin, mitä nyt istuva hallitus tarjoilee. Osaamisen ja koulutuksen merkityksen kaikki tunnustavat, mutta se tuskin riittää edes ylläpitämään tasoa, saati sitten kohottamaan sitä.

    Vaikuttaa siltä, että tänä päivänä yritämme yksittäisillä asioilla tai tempuilla ratkaista monimutkaisia asioita. Digitalisaation ja digimaailman kuvitellaan ratkaisevan kaikki oppimiseen liittyvät asiat. Eivät ratkaise. Nykypäivänä kaikkein suurimmat puutteet ovat sosiaalisten taitojen ja vuorovaikutustaitojen alueella ja niitä ei digimaailma paranna, pikemminkin päinvastoin. Toki digitaalisaation mahdollisuuksia ja hyötyjä ei pidä väheksyä, mutta se ei yksistään ole ratkaisu koulumaailmaan eikä oppimiseen. Monimutkaisiin ilmiöihin ei ole yksittäisiä ja yksinkertaisia ratkaisuja. Monitieteinen lähestymistapa on välttämätön, jotta syy-seuraussuhteet ja erilaisten asioiden vaikutusmekanismit ja vaikutuskeinot voidaan tunnistaa. On toki olemassa kapeita alueita, joissa yhden ongelman ratkaisua haetaan menemällä aiheessa riittävän syvälle, mutta monet yhteiskunnalliset ilmiöt ovat varsin monisyisiä ja kompleksisia.

    Korkeakoulumaailmassa taas kuvitellaan, että yliopistojen profilaatio on se, joka ratkaisee kaiken. 10 vuotta sitten kuviteltiin, että innovaatiot ratkaisevat kaiken. Eivät ratkaisseet, eikä ratkaise profilaatiokaan. Yliopistojen ei pitäisi profiloida itseään hengiltä, sillä liiallisen erilaistumisen seurauksena osaaminen suppenee ja lähestymistapa asioihin kapenee. Monitieteisyys on se, mitä tarvitaan erilaisten ilmiöiden tutkimisessa ja opetuksessa, joskaan ei pidä taas kerran unohtaa, että tarvitaan myös syvälle menevää tutkimusta ja opetusta joillain alueilla.

    Korkeakoulusektorilla ei ole yhtä yksittäistä temppua, joka ratkaisisi kaiken, ei sen enempää kuin koululaitoksenkaan puolella. Tutkimuksen monitieteisyys ja koulutuksen tarkasteleminen kokonaisuutena eikä eri sektoreihin jaettuna ovat ne ydinkysymykset, joihin pitäisi tulevaisuudessa panostaa. Entisestään kansainvälistyvä maailma tarvitsee avarakatseisia, erilaisia kieliä ja kulttuureja ymmärtäviä ja erilaisuutta suvaitsevia ihmisiä. Tampereen yliopiston termein maailmaa ymmärtäviä maailman muuttajia, sellaisia, joilla on riittävästi mielikuvitusta ideoidakseen ja riittävästi rohkeutta toteuttaakseen ideansa. Mielikuvitus on kaiken uuden luoja ja paras työkalu, mikä meillä on. Albert Einsteinin kerrotaan sanoneen, että mielikuvitus on tietoa tärkeämpää. Sillä tieto on rajallista, mutta mielikuvitus syleilee koko maailmaa.

    Yliopistomme avajaisten suuri  ja aktiivinen osallistujamäärä osoitti hyvin, että tarvitsemme vuorovaikutusta, toistemme kohtaamista ja ajatusten vaihtoa – niistä saamme uutta intoa ja voimaa.

    Kaija Holli
    Rehtori

      Kommentoi

      Speak out! However, stick to the point and remember good manners. Comments will be reviewed before they get published.

      Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

      Roskapostitusten välttämiseksi pyydämme täydentämään: *