Opetussuunnitelmatyö

    Harri Melin

    Harri Melin

    Teimme Tampereen yliopistossa jokunen vuosi sitten ison koulutusuudistuksen. Monilla koulutusaloilla siirryttiin laaja-alaisiin tutkinto-ohjelmiin. Samalla siirryttiin osaamisperustaiseen koulutuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Lisäksi omaksuttiin ajatus koulutuksen toteuttamisesta kokonaisuutena. Nyt ensimmäinen kolmivuotiskausi lähenee loppuaan.

    Kokemukset tehdystä remontista ovat myönteisiä. Uudet opetussuunnitelmat ovat lisänneet joustavuutta ja valinnaisuutta. Opiskelijoilla on nyt paremmat mahdollisuudet edetä opinnoissaan tavoiteajassa kuin aiemmin. Kun tarjoamme osaamistavoitteiden mukaisia ja perusteltuja vaihtoehtoja opintojen suorittamiseen, opiskelijat voivat ennakoida ja suunnitella opintojaan aiempaa pidemmällä tähtäimellä.

    Osaamisperustaisuus on hyvä kulmakivi sekä joustavien opiskelumahdollisuuksien lisäämiselle että osaamisen arvioinnille. Samalla se helpottaa aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista.

    Opetusneuvoston johdolla on käynnistynyt verkko-opetuksen kehittämishanke. Verkko-opetusta lisäämällä voimme tarjota opiskelijoille ajasta ja paikasta riippumattomia oppimismahdollisuuksia. Myös tämä lisää osaltaan opintojen joustavuutta ja laajentaa myös avoimen yliopiston tarjontaa.

    Meneillään olevan opetussuunnitelmatyön tärkeitä kysymyksiä ovat etenkin joustavien opiskelumahdollisuuksien kehittäminen ja edistäminen tutkintojen sisällä ja eri tutkinto-ohjelmien välillä. Toinen tunnistettu kehittämisen paikka koskee tutkinto-ohjelmien ja yksikkörajojen ylittävää yhteistyötä. Nyt kaivattaisiin rohkeita yhteisiä rajojen rikkomisia. Opintojen ohjaukseen ei panosteta koskaan liikaa. Ohjauksen huomioiminen jo opetussuunnitelmia laadittaessa vähentää varmasti turhia kysymyksiä tulevaisuudessa. Lisäksi kannattaa aina miettiä, onko suunnitelmissa jotakin sellaista joista voisi luopua.

    Kaikki korkeakoulut ovat siirtymässä syksyllä 2016 uuteen sähköiseen opiskelijavalintajärjestelmään. Samaan aikaan tullaan päävalinnassa lisäämään sellaisten opiskelijoiden osuutta, joilla ei vielä ole opiskelupaikkaa yliopistoissa tai ammattikorkeakouluissa. Yliopistojen kesken pyritään pääsemään alakohtaisiin valintoja koskeviin ratkaisuihin ensi talven aikana. Omassa opetussuunnitelmatyössämme meidän kannattaa ennakoida tulevaa ja miettiä jo nyt erityisesti erillisvalintojen kehittämistä. Etenkin maisteriopintojen kohdalla erillisvalintojen merkitys tulee kasvamaan.

    Opetussuunnitelma on tärkeä laadun kehittämisen ja laadunvarmistamisen väline. Siksi suunnittelutyö kannattaa tehdä huolella.

    Harri Melin
    Vararehtori

      Kommentoi

      Speak out! However, stick to the point and remember good manners. Comments will be reviewed before they get published.

      Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

      Roskapostitusten välttämiseksi pyydämme täydentämään: *